ΕΙΔΗΣΕΙΣ / ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ / ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ / ΟΡΓΑΝΩΣΗ & ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

Τι πρέπει να προσέξω στους τομείς διοίκησης της επιχείρησής μου όταν αυτή ανήκει στον κλάδο του Τουρισμού;

15/02/2016 πηγή: ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΚΥΚΛΑΔΩΝ


Στις  τουριστικέςεπιχειρήσεις απαιτείται εξειδικευμένο τουριστικό μάνατζμεντ που να εφαρμόζει το σύνολο των διοικητικών, τεχνικών και ανθρώπινων δράσεων για την επίτευξη των στόχων της επιχείρησης. Η άσκηση καλών πρακτικών τουριστικού μάνατζμεντ οδηγεί σε επίτευξη στόχων και σε ανάπτυξη, η οποία καθιστά την τουριστική επιχείρηση ικανή να προσφέρει το επίπεδο υπηρεσιών  που απαιτούν οι τουρίστες/ταξιδιώτες.
Οι βασικές λειτουργίες του μάνατζμεντ παρουσιάζονται στη συνέχεια:

image6_F-2135769466.png
Οι λειτουργίες του μάνατζμεντ

Oι ξενοδόχοι μικρών και μεγαλύτερων μονάδων θα ωφεληθούν αν εφαρμόσουν στις επιχειρήσεις τους τις βασικές αρχές του τουριστικού μάνατζμεντ –πέραν των καθιερωμένων –για να χτίσουν την εταιρική τους εικόνα (brand) που εστιάζει στα σημεία-κλειδιά καταναλωτής, κόστος, ευκολία, επικοινωνία, ως εξής:
•    Επιθυμίες καταναλωτή
       Χρειάζεται να μιλάτε με τους πελάτες σας, μελετήστε τα τυχόν ερωτηματολόγια που έχουν συμπληρώσει σχετικά με την ικανοποίηση τους από το ξενοδοχείο και τις υπηρεσίες που προσφέρετε. Γνωρίστε τους πελάτεςσας σε βάθος π.χ. από ποιές χώρες προέρχονται; Σε ποιά ηλικιακή ομάδα ανήκουν; Ποιό είναι το εκτιμώμενο κοινωνικό-οικονομικό  τους επίπεδο; Παρατηρείστε τις συνήθειες τους, κρατείστε σημειώσεις για τα σημεία που ενδιαφέρονται να επισκεφθούν στην περιοχή σας. Η γνώση των ενδιαφερόντων των πελατών σας θα σας επιτρέψει να εμπλουτίσετε το τουριστικό σας προϊόν με δραστηριότητες και  προτάσεις που θα κάνουν τη προσφορά σας να ξεχωρίσει από αυτή του ανταγωνισμού.

Μπορείτεεπίσηςναμελετήσετε όχι μόνον τους πελάτες του ξενοδοχείου σας αλλά και της ευρύτερης περιοχής: από ποιές χώρες προέρχονται, τι είδους υπηρεσίες αγοράζουν, πώς διαθέτουν το χρόνο τους στο νησί σας, πόσες διανυκτερεύσεις κάνουν, πώς αγοράζουν τις διακοπές τους.

Π.χ. Ιδιοκτήτης μικρού ορεινού ξενοδοχείου στην Πελοπόννησο πληροφορήθηκε από ζευγάρι αλλοδαπών πελατών του ότι οι ίδιοι είναι ποδηλάτες και μέλη συλλόγου ορεινής ποδηλασίας. Με πρωτοβουλία του ξενοδόχου, ο σύλλογος εμπιστεύθηκε την ετήσια συνάντηση του στο εν λόγω ξενοδοχείο. Ο ξενοδόχος, την πρώτη χρονιά, φιλοξένησε 60 ποδηλάτες. Στησυνέχεια,σκέφθηκεότι θα μπορούσε να απευθυνθεί και σε άλλους ποδηλατικούς και ορειβατικούς συλλόγους της Ευρώπης, όπως και έκανε με ανανέωση της ιστοσελίδας του ξενοδοχείου με περιεχόμενο για τη ποδηλασία και την ορειβασία, εμπλουτισμένη με σχόλια και φωτογραφίες.Η ανταπόκριση ήταν σημαντική,ενώ φρόντισε να παρέχει νέες υπηρεσίες που έκαναν πιο ενδιαφέρουσα την διαμονή, όπως μαθήματα ορειβασίας, μαθήματα ελληνικής γαστρονομίας και μαγειρικής, οινογνωσίακαι γευσιγνωσία των προϊόντων της περιοχής, κ.α.

  • Το κόστος της ικανοποίησης

    Θα πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η τιμή στην οποία πωλείτε τις υπηρεσίες του ξενοδοχείου σας αποτελεί ένα μικρό μόνον μέρος του κόστους διακοπών για τον πελάτη σας. Στην τιμή του δωματίου θα πρέπει να προστεθεί το κόστος προετοιμασίας για να έρθει, το ακτοπλοϊκό ή άλλο μεταφορικό κόστος, κλπ. Αν βασίζετε το ανταγωνιστικό σας πλεονέκτημα αποκλειστικά και μόνον στη τιμή, η επιχείρησή σας θα είναι πολύ ευάλωτη στον ανταγωνισμό.

  • Η ευκολία της αγοράς

    Κάντε εύκολη την αναζήτηση και εύρεση της επιχείρησής σας από τους δυνητικούς πελάτες σας. Επενδύστε χρόνο για να μάθετε τους τρόπους που επιλέγουν να κάνουν τις αγορές τους  οι πελάτες που θέλετε να προσελκύσετε, και αντίστοιχα προσαρμόστε τους τρόπους πώλησης των δικών σας υπηρεσιών: διαδικτυακές κρατήσεις, έντυπος κατάλογος, τηλεφωνική αγορά, με πιστωτικές κάρτες, κ.α.  Κάντε την αγορά όχι μόνον εύκολη, αλλά και συμφέρουσα: σχεδιάστε προγράμματα εκπτώσεων για διαδικτυακές κρατήσεις σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, προγράμματα ανταμοιβής πιστών πελατών, συνεργασίες με άλλες επιχειρήσεις με προσφορά μπόνους.

  • Επικοινωνία

    Η επικοινωνία που στοχεύει στην ανάδειξη των υπηρεσιών σας καθώς και του τουριστικού προορισμού αποτελεί βασικό εργαλείο.  Κάντε την επικοινωνία με τους πελάτες σας δημιουργική και διαδραστική, δηλ διευκολύνετε την απάντηση εκ μέρους τους, δίνοντας αριθμούς τηλεφώνου,φάξ, e-mail, τη διεύθυνση του ιστότοπού σας. Φροντίστε να απαντάτε αμέσως σε τηλέφωνα ή e-mails πελατών και ρωτήστε αν χρειάζονται κάποια άλλη βοήθεια εκ μέρους σας.


Είναι ενθαρρυντικό ότι, παρά τη βαθιά και παρατεταμένη οικονομική κρίση την οποία βιώνει η Ελλάδα από το 2009, καιτα επαχθή φορολογικά, ασφαλιστικά και άλλα μέτρα, ο κλάδος των καταλυμάτων (ξενοδοχεία,ενοικιαζόμενα δωμάτια κ.α.) κατάφερε να επιβιώσει παρά τη δύσκολη συγκυρία. Επιπλέον προχώρησε σεεπεκτάσεις και αναβαθμίσεις των εγκαταστάσεων του, αλλά πέτυχε και σχετική επιμήκυνση της περιόδου διακοπών, κυρίως λόγω ανταγωνιστικής τιμολογιακής πολιτικής