ΕΙΔΗΣΕΙΣ / ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ / ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ / ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ

Πως μπορώ να εκτιμήσω ποιες απαιτήσεις είναι εισπράξιμες και ποιες όχι;

11/02/2016 πηγή: ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΚΥΚΛΑΔΩΝ


Η απόφαση για το αν κάποια απαίτηση, για την είσπραξη της οποίας δεν τελεσφόρησε η προσπάθεια επικοινωνίας που περιγράφεται ανωτέρω, θα οδηγηθεί σε δικαστική διεκδίκηση ή σε διαγραφή πρέπει να λαμβάνεται αφού μελετηθούν τα στοιχεία της. Αυτά είναι:

  • Η σαφήνεια και καθαρότητα της συμφωνίας πώλησης. Υπάρχει σύμβαση? Έχουν εκδοθεί όλα τα σχετικά φορολογικά παραστατικά? Υπάρχει στα μέσα πληρωμής κάποιο αξιόγραφο (π.χ. επιταγή ή συναλλαγματική)?
  • Ο χρόνος γέννησης της απαίτησης. Υπάρχουν βάσει του νομοθετικού πλαισίου διαφορετικές προθεσμίες παραγραφής μιας απαίτησης. Καλό είναι να ερωτηθεί ένας νομικός.
  • Το ύψος της απαίτησης σε σχέση με το κόστος της δικαστικής διεκδίκησης. Το κόστος θα πρέπει να σας έχει γνωστοποιηθεί πριν ξεκινήσετε για να μην μπείτε άδικα σε περιπέτειες.
  • Η κατάσταση του υπόχρεου. Είναι ακόμη ενεργή η επιχείρησή του (αν είναι επιχείρηση) ή μήπως έχει πτωχεύσει ή έχει διακόψει τις εργασίες της. Αν πάλι είναι φυσικό πρόσωπο θα πρέπει να πάρουμε κάποιες πληροφορίες όπως π.χ. αν έχει προσφύγει σε νόμο προστασίας οφειλετών (π.χ. Νόμο Κατσέλη) ή ακόμη εάν βρίσκεται στη ζωή.

Θα υπάρξουν τέλος κάποιες απαιτήσεις, οι οποίες είτε θα θεωρηθούν εξ αρχής ανεπίδεκτες είσπραξης είτε οι προσπάθειες μας δεν θα φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα και θα υπάρξει ανείσπρακτο υπόλοιπο. Αυτές τις απαιτήσεις θα πρέπει να τις διαγράψουμε και λογιστικά. Η αντιμετώπιση διαφέρει ανάλογα με την κατηγορία των βιβλίων που τηρεί η επιχείρηση και το ύψος και είδος της απαίτησης. Συνιστάται να ενημερωθεί ο Λογιστής της επιχείρησης για να ενεργήσει σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το Νόμο.