ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΚΥΚΛΑΔΩΝ / ΑΡΧΕΙΟ / ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ / Π.Π. ΙΣΤΟΣ

C.T.N. - CYCLADES TOURIST NETWORK - Ένα πρωτότυπο δίκτυο τουριστικών επιχειρήσεων

21/05/2007 πηγή: ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΚΥΚΛΑΔΩΝ


Captains

Captains

Captains

Grotta

Grotta

Grotta

Parian Village

Parian Village

Parian Village

Η ανάγκη ανάπτυξης νέων υπηρεσιών στον τομέα του τουρισμού έχει γίνει παραπάνω από εμφανής τα τελευταία χρόνια, έχοντας, όπως είναι φυσικό, αντίκτυπο και στις Κυκλάδες. Το ίδιο το τουριστικό προϊόν χρειάζεται επαναπροσδιορισμό και προβολή και δεν μπορεί να περιορίζεται πλέον μόνο στην μεταφορά και το κατάλυμα. Τα νέα τουριστικά πακέτα πρέπει να καλύπτουν τις ανάγκες του κάθε πελάτη ξεχωριστά, προσφέροντάς του υπηρεσίες υψηλού επιπέδου σε ανταγωνιστικές τιμές. Σήμερα, οι καινοτόμες ιδέες και οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού αποτελούν ισχυρούς παράγοντες διαφοροποίησης του τελικού τουριστικού προϊόντος.

Σε αυτό το άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον, οι τουριστικές επιχειρήσεις καλούνται να διατηρήσουν ή και να αναβαθμίσουν τα ποιοτικά standards τους, ενώ, παράλληλα, πρέπει να συγκρατήσουν το λειτουργικό τους κόστος με σκοπό να είναι σε θέση να προσφέρουν προϊόντα και υπηρεσίες σε ανταγωνιστικές τιμές – μια ιδιαίτερα καλή λύση προς αυτήν την κατεύθυνση είναι η ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ επιχειρήσεων ή αλλιώς cluster.

Έχοντας υπόψη τα παραπάνω, τρεις επιχειρηματίες από διαφορετικά νησιά των Κυκλάδων δημιούργησαν το δίκτυο τουριστικών επιχειρήσεων C.T.N. (Cyclades Tourist Network). Ο Γεώργιος Πάπιτσης από τη Σύρο, ο Αναστάσιος Κοντόσταυλος από την Πάρο και ο Δημήτριος Λιανός από τη Νάξο ένωσαν τις προσπάθειές τους για κοινές επιχειρηματικές δράσεις, με κύριους άξονες τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου και την αύξηση του κύκλου εργασιών και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων τους.

Η επιχείρηση Captains του Γεωργίου Πάπιτση ξεκίνησε το 1988 με τη λειτουργία τριών ενοικιαζομένων επιπλωμένων διαμερισμάτων. Σήμερα, η επιχείρηση διαθέτει 15 διαμερίσματα και εστιατόριο, ενώ, από το 2003, προστέθηκε στην επιχείρηση ένα ταχύπλοο σκάφος για την εξυπηρέτηση των πελατών του ξενοδοχείου και τη διοργάνωση θαλάσσιων εκδρομών στη Σύρο και σε άλλα νησιά των Κυκλάδων.

Το ξενοδοχείο Parian Village - ιδιοκτησία της Α. Κοντόσταυλος Α.Ε. - βρίσκεται στο κέντρο του όρμου της Παροικιάς, στην Πάρο και αποτελείται από 28 δωμάτια με συνολική δυναμικότητα 56 κλινών. Η μονάδα διαθέτει πισίνα, εστιατόριο, μπαρ, καθώς και γραφείο τουρισμού από όπου οι πελάτες μπορούν να προμηθευτούν εισιτήρια, να ενοικιάσουν μεταφορικό μέσο ή να συμμετάσχουν σε κάποια εκδρομή - ξενάγηση.

Στην άκρη της Χώρας Νάξου, έχοντας υπέροχη θέα προς την Πορτάρα και τη θάλασσα, βρίσκεται το ξενοδοχείο Grotta. Η μονάδα, η οποία χτίστηκε το 1981, αποτελείται από 22 δωμάτια και έχει συνολική δυναμικότητα 43 κλινών με παράλληλη λειτουργία χώρου για πρωινό. Με την ανακαίνιση του 2002, το ξενοδοχείο λειτουργεί καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους διαθέτοντας καθιστικό με τζάκι, χώρο internet, μπαρ και Jacuzzi. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης, Δημήτριος Λιανός, αναλαμβάνει και τη διοργάνωση αθλητικών δραστηριοτήτων στο νησί της Νάξου, όπως ιππασία, ποδηλασία, περίπατοι και θαλάσσια σπορ.

Με την κατάθεση ολοκληρωμένου επενδυτικού σχεδίου από κοινού από τις τρεις επιχειρήσεις, η δημιουργία του δικτύου (cluster) C.T.N. εντάχθηκε στο Περιφερειακό Πρόγραμμα ΙΣΤΟΣ. Οι πρώτες ενέργειες σχετίζονταν, καταρχήν, με την έρευνα και το σχεδιασμό του δικτύου. Προς αυτήν την κατεύθυνση έγιναν όχι μόνο μελέτες για τη μείωση των λειτουργικών εξόδων, αλλά και σχεδιασμός για τους όρους εισόδου των τουριστικών επιχειρήσεων στο δίκτυο και μια γενικότερη μελέτη των τάσεων του τουρισμού κατά τα τελευταία έτη. Μεγάλο μέρος των δαπανών αφορούσε την προμήθεια, εγκατάσταση και εκμάθηση συστημάτων ηλεκτρονικού εμπορίου και διαχείρισης μελών. Το σύστημα ηλεκτρονικού εμπορίου (on-line booking) δίνει τη δυνατότητα στις τουριστικές επιχειρήσεις να μειώνουν το κόστος των κρατήσεων με τρόπο άμεσο, ασφαλή, γρήγορο κι εύκολο. Επίσης, με το σύστημα διαχείρισης πελατών δημιουργείται αρχείο μελών και εκδίδεται κάρτα (Club Member Card). Αναγκαία κρίθηκε και η αγορά συστημάτων τηλεδιάσκεψης, ώστε να είναι εφικτή η επικοινωνία ανάμεσα στους συνεργαζόμενους επιχειρηματίες. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην προβολή του δικτύου και των επιχειρήσεων και για αυτό το σκοπό αξιοποιηθήκαν όλα τα διαθέσιμα διαφημιστικά μέσα, όπως η κατασκευή ιστοσελίδας, η συμμετοχή, κατά το 2006, στις εκθέσεις “PHILOXENIA”, «ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΠΑΝΟΡΑΜΑ» και σε τουριστική έκθεση στην Κοπεγχάγη, ενώ δεν έλειψαν οι καταχωρήσεις στον τύπο και στα περιοδικά.

Η λογική της κοινής δράσης διατρέχει ολόκληρη τη φιλοσοφία και το σχεδιασμό του δικτύου C.T.N. με παρεμβάσεις που στοχεύουν αφενός στη μείωση του κόστους λειτουργίας και αφετέρου στην αναβάθμιση και βελτίωση των υπηρεσιών. Αυτό διασφαλίζεται με τη μέθοδο αύξησης της κλίμακας των αγορών, δηλαδή με κοινές ενέργειες που αφορούν τη διαφήμιση, τις τραπεζικές συναλλαγές, τις τηλεπικοινωνίες, τις πωλήσεις, την εξοικονόμηση πόρων και τη διασφάλιση ποιοτικού ελέγχου των προμηθευτών και των προϊόντων. Από τη σκοπιά της προσφοράς, αυτό επιτυγχάνεται με την ποιοτική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών του σε μια κοινή βάση, ώστε ο επισκέπτης να απολαμβάνει παρόμοιες υπηρεσίες σε κάθε μονάδα. Το δίκτυο C.T.N., με την είσοδο νέων επιχειρήσεων στους κόλπους του, θα είναι σε θέση να διαγράψει δυναμική πορεία στον τομέα του τουρισμού, ανατρέποντας, με τη διεύρυνσή του, τη σημερινή στασιμότητα και νοοτροπία και δίνοντας τη δυνατότητα σε κάθε επιχείρηση - που πληροί μεν κάποιες προϋποθέσεις, αλλά δυσκολεύεται να ανταπεξέλθει από μόνη της στα σύγχρονα δεδομένα - να είναι ανταγωνιστικά λειτουργική.

Η συμμετοχή στο δίκτυο C.T.N., με τα οικονομικά και λειτουργικά οφέλη τα οποία αυτή συνεπάγεται, δίνει το ερέθισμα και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για προσφορά ποιοτικών προϊόντων και βελτιωμένων υπηρεσιών στον τελικό αποδέκτη, τον επισκέπτη των Κυκλάδων. Ολόκληρη η προσπάθεια έχει ως τελικό στόχο την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών προς τον κάθε πελάτη ξεχωριστά.

Τέλος, ο σχεδιασμός και η προσφορά νέων υπηρεσιών οδηγούν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και στην ανάπτυξη ενός ρεύματος επαναλαμβανόμενου τουρισμού προς τις Κυκλάδες. Η περαιτέρω ανάπτυξη και διεύρυνση του δικτύου C.T.N. προσλαμβάνει κοινωνικές και οικονομικές προεκτάσεις και στα υπόλοιπα νησιά του νομού, με την άρση του αποκλεισμού απομακρυσμένων περιοχών και την τουριστική ανάπτυξή τους.