ΤΑ ΝΕΑ ΜΑΣ / ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ/ΘΕΣΕΙΣ

21/04/2023 Δέσμη Δράσεων «Πράσινη Μετάβαση ΜμΕ» του Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα» ΕΣΠΑ 2021-2027

Δέσμη Δράσεων «Πράσινη Μετάβαση ΜμΕ» του Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα» ΕΣΠΑ 2021-2027

26/04/2023 πηγή: ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΚΥΚΛΑΔΩΝ


Ερµούπολη, 21 Απριλίου 2023
Αρ. Πρωτ.: 3008

Προς:
Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων
κ. Σπυρίδωνα – Άδωνι Γεωργιάδη

Αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων
κ. Νικόλαο Παπαθανάση

Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων
κ. Ιωάννη Τσακίρη

Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων & ΕΣΠΑ
κ. Δημήτριο Σκάλκο 

Ειδικό Γραμματέα Διαχείρισης Προγραμμάτων ΕΤΠΑ & Ταμείου Συνοχής
κ. Γεώργιο Ζερβό

Κοινοποίηση: ως πίνακας αποδεκτών

 

Θέμα: Δέσμη Δράσεων «Πράσινη Μετάβαση ΜμΕ» του Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα» ΕΣΠΑ 2021-2027

 

Αξιότιμοι κύριοι,

Όπως γνωρίζετε, ο προϋπολογισμός της 1ης Δράσης «Πράσινος Μετασχηματισμός ΜμΕ» ανέρχεται σε 66.000.000 € και της 2ης Δράσης «Πράσινη Παραγωγική Επένδυση Μμε» σε 88.000.000 € συνολικά, για τις δύο περιφέρειες σε μετάβαση, Αττικής και Νοτίου Αιγαίου. Η ημερομηνία έναρξης υποβολής αιτήσεων στο πληροφοριακό σύστημα κρατικών ενισχύσεων, ήταν η 22η Μαρτίου, ενώ μόλις στις 19 και 20 Απριλίου, ο προϋπολογισμός και για τις δύο δράσεις καλύφθηκε και το σύστημα σταμάτησε να δέχεται υποβολές.

Είναι γνωστό ότι το Νότιο Αιγαίο χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα, έτσι ουσιαστικά, μεσούσης της εβδομάδας του Πάσχα – περίοδος κατά την οποία οι τοπικές επιχειρήσεις βρίσκονται επί ποδός – το διαθέσιμο διάστημα που είχαμε στη διάθεσή μας για την προετοιμασία, επεξεργασία και υποβολή των αιτήσεων, ήταν είκοσι ημέρες.

Δεδομένων ότι α) ότι σχεδόν όλοι οι κλάδοι ήταν επιλέξιμοι, καθώς και η πλειοψηφία των δραστηριοτήτων β) οι προϋπολογισμοί ήταν εξαρχής χαμηλοί για τις δύο περιφέρειες γ) ότι το Νότιο Αιγαίο συμπιέστηκε υπό το μέγεθος τόσο του αριθμού των επιχειρήσεων της Αττικής όσο και της ασύγκριτα μεγαλύτερης δυνατότητας της δεύτερης, στην επεξεργασία και υποβολή προτάσεων, λόγω του μεγάλου αριθμού εταιρειών και επαγγελματιών συμβούλων και δ) του μικρού χρονικού διαστήματος όπως διαμορφώθηκε από το μεγάλο ενδιαφέρον και τους χαμηλούς προϋπολογισμούς, εκτιμούμε βάσει όσων στοιχείων έχουμε στη διάθεσή μας, ότι οι επιχειρήσεις που τελικά υπέβαλαν προτάσεις αποτελούν πολύ χαμηλό ποσοστό επί του συνόλου των ενδιαφερόμενων δυνητικών δικαιούχων.

Επιπλέον, το γεγονός ότι η κατάταξη δεν γίνεται βάσει βαθμολογίας, αλλά κατά σειρά προτεραιότητας με προαπαιτούμενο την απόλυτη ορθότητα και πληρότητα των φακέλων χωρίς περιθώριο συμπλήρωσης και προσκόμισης εκ των υστέρων, σε συνδυασμό με το μικρό διαθέσιμο διάστημα προετοιμασίας, μειώνει σημαντικά την πιθανότητα επιτυχούς έκβασης της αξιολόγησης.

Από την άλλη πλευρά, ακόμα και η δημιουργία περιθωρίου στους προϋπολογισμούς μετά την πρώτη αξιολόγηση, θεωρούμε βέβαιο ότι θα επιτρέψει μόνο σε πολύ μικρό αριθμό επιχειρήσεων να υποβάλλουν επενδυτικές προτάσεις.

Στους οδηγούς των Δράσεων αναφέρεται ότι «η πρόσκληση θα παραμείνει ανοιχτή προς υποβολή αιτήσεων μέχρι την εξάντληση του διαθέσιμου προϋπολογισμού ανά κατηγορία Περιφέρειας, εφόσον ο Κανονισμός 1407/2013 παραμένει σε ισχύ, προσαυξημένου κατά 20% ανά κατηγορία περιφέρειας. Η εξάντληση του προϋπολογισμού της πρόσκλησης, προσαυξημένου κατά 20% ανά κατηγορία περιφέρειας, οδηγεί αυτόματα σε κλείδωμα των υποβολών της εκάστοτε κατηγορίας Περιφέρειας και συνεπώς στη μη δυνατότητα οριστικοποίησης των ηλεκτρονικών αιτήσεων χρηματοδότησης που βρίσκονται σε κατάσταση Σχέδιο».

Αντιλαμβανόμαστε ότι η υπερδέσμευση αφορά το στάδιο των υποβολών και όχι των εκταμιεύσεων. Ενδεικτικά στη 2η Δράση, αν υπολογίσουμε ότι ο μέσος προϋπολογισμός των προτάσεων ανέρχεται σε 140.000€ και η μέση δημόσια δαπάνη σε 70.000€, τελικά θα ενισχυθούν 1.250 έως 1.300 επιχειρήσεις σε Αττική και Νότιο Αιγαίο, όταν οι ενεργές επιχειρήσεις μόνο του Νοτίου Αιγαίου ανέρχονται σε 45.000 περίπου.

Επιπλέον θα πρέπει να αναλογιστούμε ότι η τελευταία δράση του ΕΣΠΑ με επενδυτικό και αναπτυξιακό χαρακτήρα «έτρεξε» το 2018, συνεπώς οι δύο αυτές δράσεις αναμένονταν με εξαιρετικά μεγάλο ενδιαφέρον από τις επιχειρήσεις, μετά από μία παρατεταμένη περίοδο περιορισμών και ύφεσης λόγω του Covid-19. Οι εμβληματικές – όπως χαρακτηρίστηκαν – αυτές δράσεις προκάλεσαν μεν την κινητοποίηση και ικανοποίηση αρχικά των επιχειρήσεων, όμως οι εξελίξεις διαμόρφωσαν μία διαφορετική πραγματικότητα, με την συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων να μην έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν πρόταση.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω στοιχεία, ζητούμε α) να εξαντλήσετε κάθε δυνατότητα γενναίας αύξησης του προϋπολογισμού και της υπερδέσμευσης, προκειμένου να δοθεί δυνατότητα σε περισσότερες επιχειρήσεις να υποβάλουν επενδυτικές προτάσεις και β) να εξετάσετε τη δυνατότητα διαχωρισμού εφεξής του προϋπολογισμού ανά περιφέρεια, ώστε έκαστη εξ αυτών να γνωρίζει εξ αρχής ποιες είναι οι πραγματικές δυνατότητες και ποιος κατά προσέγγιση ο αριθμός των δυνητικά ωφελούμενων επιχειρήσεων.

Με εκτίμηση,

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

 

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΟΥΣΣΟΣ

 

Πίνακας αποδεκτών

Βουλευτές Κυκλάδων
κ. Ιωάννης Βρούτσης
κα. Αικατερίνη Μονογυιού
κ. Φίλιππος Φόρτωμας
κ. Νικόλαος Συρμαλένιος